ערן צור בהופעה בספרייה, מתנ"ס קרית אונו.
11.1.2023
אפתח בגילוי נאות: בשנה האחרונה הייתי במספר הופעות בספרייה בקרית אונו וגם בכמה הופעות של ערן צור בכל מיני לוקיישנים: בבארבי ואפילו בהופעת סלון בביתי לפני מספר חודשים לכבוד יום הולדתי ה-55.
מה שהכי בלט לאוזניי זה הגיוון והשוני בין הופעה להופעה שלו, גם ב'סט ליסט' של השירים וגם באופן ההגשה. אני כמובן לא מדבר על ההבדל המובן מאליו בין הופעה אוקסטית להופעת להקה, אלא בין שתי הההופעות האקוסטיות שראיתי בטווח יחסית קצר.
ההופעה החלה עם חימום קצרצר של שני שירים לא מוכרים אך מעניינים של אסי הירשפלד, מנהל הספרייה שהוא גם מוזיקאי, ואחריו עלה צור לבמה הקטנה בספרייה. בדומה לרוב המוזיקאים שהופיעו בספרייה בקריית אונו, גם הוא התייחס בפתיחה ללוקיישן הלא סטנדרטי, כשהדגיש שהוא "מרגיש בבית להופיע בין ספרים" ומיד עבר לביצוע נהדר של "הגן שלך" – שיר קסום ויחסית נשכח מאלבום הבכורה של 'כרמלה גרוס ואגנר', מבוא להפתעות נוספות שיגיעו בהמשך.
השיר הבא "הוא והיא" עם הקדמה קצרה להבדל בין כתיבת שיר לספר, ואיך אפשר לבטא בשיר עולם ומלואו ב-70 מילה, מה שנכון לשיר נפלא זה ומיד אחריו מגיעה ההפתעה הראשונה ב'סט ליסט': "עד סוף הקיץ" הקאבר הנהדר מ"עבודה עברית" בביצוע רוקיסטי סוחף שרק בסופו נזכר צור בשם המחבר מישה סגל.
משם משייט צור ברפרטואר המפואר שלו, עובר משיא לשיא שמתחיל עם '"ערב ב' כסלו" המרטיט בליווי בס מדהים,"קרבות תרנגולים", "הג'ינס הנמוכים" ו"עלבון" המוריבידיים, שגורמים לכמה אנשים בקהל הבורגני שגדש את הספרייה, לנוע בחיוך מהול במבוכה קלה בכסאותיהם. משם לשני שירים קצת פחות מוכרים: "בעין הסערה" ו"המסלול המואר" העדינים והיפים מאלבומיו האחרונים.
אחריהם מגיעה הפתעה נוספת עם ביצוע יפהפה ומקפיץ ל"בדידותי" של טאטו, שאחריו מספר צור שהכיר לפני שנים רבות מישהי, שישבה מהופנטת בהופעה במרתף העליון בית לסין לביצוע של השיר הזה, ומאז הם ביחסי חברות עד היום. מסתבר שהיא גם זו שאחראית לטקסט המיוחד של "תמונה אימפרסיוניסטית", שיר מושלם לחתום את ההופעה לפני שלב ההדרנים.
בהדרנים מצטרף אסי הירשפלד לצור בליווי גיטרה חשמלית לשני ביצועים מושלמים של "פרפרי תעתוע" ו"לילות של ירח מלא" המופתיים. ההופעה מסתיימת עם ביצועים אקוסטיים עדינים ויפים ל"תותים" של יונה וולך ו"פרח שחור" ששולח את הקהל החם שגדש את הספרייה בחיוך מרוצה אל הערב הקפוא בחוץ.
צילום: עמי ורדי